Opererad!

Ja då var man hemma igen då. Ja redan i onsdags eftermiddag men jag var så trött i går att jag helt enkelt inte orkade skriva.

Halv 6 på tisdag morgon stod Lina med bilen på parkeringen och väntade på mig. Jag tänkte inte på att det inte är så mycket trafik vid den tiden så vi var på sjukhuset lite tidigare än planerat. Vi satte oss uppe på avdelningen och pratade en stund men snart var det dags för mig att duscha, tvätta håret, sätta på mig de oerhört sexiga sjukhuskläderna och krypa ner i sängen för att inta den lugnande tabletten.

Lina stannade kvar och höll mig sällskap tills de körde ner mig till operationsavdelningen. Den lugnande tabletten märkte jag överhuvud taget inte av så lite småpirrig kände jag mig allt. Väl där nere var det dags för att sätta på mig droppet. Jag vägrar att få dropp i armvecket så det skulle bli på ovansidan handleden i stället. Det gör ju betydligt ondare men det bryr jag mig inte om, det är det värt. In med den där tjocka feta nålen i ådran och vad händer, jo ådran spricker och jag får en stor bubbla på handleden av blod och vätska. De testar igen och kör in nålen på annan plats men även den ådran spricker. Nu testar de nere på handen, aj vad ont det gjorde men nu höll i alla fall ådran.
Efter det började jag må illa. Sätter mig upp för att få en planerad smärtblockad i ryggen. Illamåendet sköljer över mig, jag börjar skaka som ett asplöv och sedan blir allt svart. Vaknar upp efter en stund och då ligger jag ner igen och sköterskorna håller upp mina ben. Jag får syrgas och en vätska insprutad i handen mot illamående. Efter en stund flyter illamåendet bort och vi försöker igen. Hängandes över en sköterska får jag så ett gäng sprutor i ryggen för att blockera känseln i bröstet. Tänk på något roligt sa sköterskan. -"Kaffe och muffins, kaffe och muffins" mumlade jag :-)

Rullas in i operationssalen och där får jag äntligen en lugnande spruta som fungerar. Allt blir mjukt och varmt. Strax efter sprutades även sömnmedlet in och det har jag vid tidigare operationer aldrig känt av utan bara snabbt slumrat in av. Nu kändes det som om hela handen sprack. Det gjorde så infernaliskt ont och de få sekunderna innan jag slockande kändes som en evighet. Jisses vad skönt det var att få somna!

Ja sen vaknade jag efter ett ögonblick på uppvaket pigg som en mört och hungrig som en varg. Inget illamående, ingen yrsel, ingenting. Jag mådde prima. Läkaren kom och operationen hade visst gått lätt som en plätt. Tumören var borta och två körtlar i armhålan hade de tagit. Och vet ni vad, cancern hade inte spridit sig :-)

Upp på avdelningen, fortfarande snorpigg och görhungrig. Försökte att sova så mycket det bara gick och med solen värmandes i ansiktet så slumrade jag in och sussade på ett bra tag. Fick sedan lite mat och lycklig blev jag då jag inte blev illamånde då heller utan mådde prima.

Nu är jag som sagt hemma och ska läka ihop. Har kikat hur det ser ut och de har då rakt inte tagit mycket, inte ens en tårtbit är borta. De har bara öppnat lite diskret under bröstvårtan och grävt ur lite. Det är väldigt svårt att tänka sig att jag faktiskt är en cancerpatient med tanke på hur fint det är, hur bra jag mår och hur snabbt allt har gått. Ont i armhålan har jag och får vara försiktig så jag inte rör armen för mycket, men bröstet känns inte alls.

Nu på tisdag redan ska jag tillbaks och få veta vilken typ av cancertumör jag hade (finns visst fyra grader av agressivitet har jag läst) och vilken behandling jag ska få. Kanske jag slipper cellgifter och kommer undan med enbart strålning. Vi får väl se om jag har sådan tur!


Ett stort tack för alla kommentarer, tankar och uppmuntrande ord!

Kommentarer
Postat av: Sarah

Härligt! Skönt att du mår så bra.

2007-10-12 @ 19:13:28
Postat av: Hanna

Så skönt att höra att operationen gick bra, och att cancern inte har spridit sig! Hoppas nu att allt läker ihop som det ska. Ska hålla mina tummar för dig på tisdag.

Ha en bra helg vännen!

Många kramar

2007-10-12 @ 20:04:48
URL: http://havskristall.blogg.se
Postat av: Anna och Vilde

Skönt att det inte har spridits! Hoppas att du slipper cellgifter!

2007-10-12 @ 20:25:43
URL: http://vilde.barlind.se
Postat av: enioreh

Åh, vad bra!! :D

Har kikat in här med jämna mellanrum och undrat hur det har gått. Och vad kul med ett positivt besked! :)

Fortsätter hålla tummarna.. *kram*

2007-10-12 @ 22:06:13
URL: http://blog.enioreh.com
Postat av: Alexandra

Hej.
När jag började läsa blev jag förskräckt men sen så såg jag allt det positiva. Vad skönt att det syns så lite på ditt bröst och att det INTE hade spridit sej. Ta det nu lite lugnt med din arm så kommer allt att gå bra. Håller tummarna att du slipper cyto´n.
Kram Alexandra

2007-10-13 @ 11:26:15
Postat av: Alexandra

Förresten. Vill du ha Rosa Bandet symbolen på din blogg?
Gå in på den här sidan. Uppe till vänster kan du klicka eller scrolla ner så står det hur man ska göra.
Kram Igen!
Alexandra

http://prontocommunication.se/rosabandet

2007-10-13 @ 11:28:49
Postat av: Josefin

Tack för tipset, nu finns bandet på plats :-)

2007-10-13 @ 13:32:41
Postat av: Lina

Det är så jäkla skönt att läsa att du mår bra! Jag hoppas du slipper cellgifterna, om inte så är det iallafall en begränsad tid av ditt liv även om det inte blir någon rolig tid direkt..

Vi tar en varm choklad snart va!

Kramar

2007-10-13 @ 14:39:32
Postat av: Maria

Hej!

Har kikat in här och läst din story! Härligt att höra att du mår så bra.

Jag är 31 år och har just opererats för coloncancer. Det finns nästan ingen annan i bloggskrivande ålder så jag surfar till er "bc-systrar" som jag har sett att det kallas. Känner iallafall igen mig rätt mycket i din reaktion, tar det också lite som ett äventyr, märkligt nog.

Lycka till med farlighetsgradsbeskedet.

Kram
Ccsyrran

2007-10-13 @ 20:05:45
URL: http://www.lyx.bloggagratis.se
Postat av: Dolores

Vad skönt att op gick bra! *Kramen om* / Dolores

2007-10-15 @ 00:30:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0