Lite fakta:

Eftersom det av någon anledning är segt att börja skriva, så smygstartar jag med lite fakta och information om vad det är jag har drabbats av vid 34 års ålder.
 


  • 7000 kvinnor drabbas varje år av bröstcancer. 
  • Endast ca 3% av dessa är under 40 år.
  • 1500 dör (4 kvinnor varje dag) alltså ca 20% eller 1 av 5.
  • Unga som drabbas av bröstcancer får ofta den mest agressiva formen HER2-positiv.
  • Det är vanligt med återfall.
  • Sprids cancern så är det ofta till lever, skelett eller lungor. Då lever man i genomsnitt 2-4 år.
  • Bröstcancer är den främsta dödsorsaken bland kvinnor i åldrarna 35-55 år.

Bröstcancer är en elakartad tumör i bröstet. Cancer benämns efter det organ där sjukdomen börjar utvecklas. Bröstcancer börjar således i bröstvävnaden. Om cancern sprider sig till exempelvis lungorna kallas den fortfarande bröstcancer, inte lungcancer.

I grund och botten är det alltså samma sak - elak jävla cancer som gör livet surt för en! Fördelen är dock att börjar den i just bröstet så är den lättare att bota än om den börjar någon annastans i kroppen.


Men jag då, hur kommer jag in i bilden? Ja jag får väl börja från början...men först en rejäl långpromenad med vovvarna. Återkommer senare idag :-)

..................................................................................................................................

Så, vi tar väl det från början då!

Jag låg en kväll i sängen och kände något knöligt i vänster bröst. Jag brukar aldrig klämma och känna men nu ömmade det lite. Pojkvännen blev orolig och insisterade på att jag skulle gå och kolla upp det. Efter ett par dagars "tjat" gick jag med på det och ringde direkt till Bröstmottagningen på NÄL. Jag fick tid redan efter någon vecka. Kvällen innan kände jag igenom brösten en gång till. Det knöliga kändes lite mindre nu men det fanns där i alla fall och i höger bröst hittade jag något nytt. En alldeles rund liten kula långt inuti bröstet, strax nedanför bröstvårtan. Hmm, tänkte jag, jag får väl nämna den med när jag kommer dit.

Min vän och tillika klasskompis Maria följde med till sjukhuset som sällskap och väl där så gjordes först mammografi och sedan ultraljud. Det knöjliga avfärdades med det samma, det var bara vävnad som blivit lite knölig, fullt normalt och syntes knappt på ultraljudet. Kulan däremot syntes som en svart nöt i bröstet. Det ser ut som en cysta sa sköterskan. Fick sedan gå in till läkaren som också sa att det ser absolut inte ut som något annat än en cysta, men vi tar cellprover för säkerts skull så slipper du oroa dig.

En vecka senare fick jag ett brev från läkaren, de behövde komplettera provet så jag var välkommen tillbaks veckan efter. Läkaren hade sagt att jag ev skulle få komma tillbaks och göra om cellprovet om de inte fått tillräckligt med celler så jag blev lite förvånad när jag kom dit. Han förklarade för mig att cellprovet visat sig vara "mycket oroväckande" och han kunde inte säga att det inte var cancer. De ville därför ta ett vävnadsprov för nya undersökningar. Då började jag ju så klart fundera.

En ny tid veckan efter för det slutliga beskedet. Jag började förbereda mig på att det faktiskt kunde vara cancer. Vad skulle det annars vara som var "oroväckande" i knölen? Jag kan inte påstå att jag gick och oroade mig, jag är inte sådan av naturen. Mina nära och kära gnäller lite ibland över att jag aldrig oroar mig för någonting, lever som en dagslända och tar allt med en klackspark. Ibland bra, ibland mindre bra.

När jag väl satt i bilen för att åka dit, då först blev jag lite nervös. Försökte känna efter vad jag trodde att det skulle vara men det gick inte. Skålen vägde jämnt.

När jag kom tid stod en sjuksyster och väntade på mig, trots att jag var tidig. Läkaren kom direkt och han behövde inte säga något, jag förstod. Ändå blev jag lite paff när han sa att det verkligen var cancer. Jag är ju så ung, och ingen i hela min släkt har någonsin drabbats av denna sjukdom. Operation blev i alla fall bokad redan en och en halv vecka efter.

Direkt från sjukhuset ringde jag till mamma, Lina och Maria. Maria var i skolan men stack direkt och mötte upp mig. Vi satte oss på ett fik och pratade igenom allt som hade sagts till mig. Jag kände mig ganska lugn trots beskedet, kanske för att jag var så förberedd.

Jag har fortfarande ingen dödsångest och ingen stor sorg som är så vanligt efter ett cancerbesked. Kanske tack vare för att jag är som jag är, jag kan se det lite som ett äventyr. Givetvis blir jag ledsen ibland, och lite rädd. Rädd för att den har spridit sig och jag ska dö. Lämna mina kära människor och djur och inte få bli gammal. Plågas ihjäl i lungcancer eller nåt.

Jag hoppas att jag upptäckte den tidigt, det hoppas jag verkligen.

På tisdag ska jag opereras och de tar en tårtbit från mitt bröst. Sedan ska tumören undersökas och sedan får jag veta vilken typ av behandling det blir. Förutom strålning så förbereder jag mig även på cellgifter. Jag räknar med att sluta skolan i slutet av denna termin och börja igen till nästa höst. Men vi får väl se hur det blir. Jag har i alla fall förberett alla på vad som kan komma att ske.

Allt har i alla fall gått väldigt snabbt och smidigt. Den 6: september var första besöket, den 1:a oktober fick jag cancerbeskedet och nu på tisdag, den 9:e oktober ska jag opereras. Så den biten kan jag inte klaga på i alla fall.

Tänk om mitt bröst inte hade ömmat den där kvällen och tänk om pojkvännen inte hade tjatat på mig, och tänk vad lätt det måste vara att missa små knölar som sitter djupt. Så kläm ni också, en gång extra, för säkerhets skull!

Jag kan väl erkänna också att i går kväll, då hade jag en liten vacka och jag grät en skvätt i pojkvännens famn. Den är en konstig känsla att ha fått en dödlig sjukdom, overkligt. Det är svårt att greppa, svårt att förstå och svårt att inse att JAG verkligen har fått cancer. Det är ju helt absurt! Cancer, bara ordet är känns ju främmande. Tack gode gud ändå att det är bröstcancer. Det kunde ha varit betydligt värre!


Kommentarer
Postat av: enioreh

Men vaaaa? Har du cancer!? :( :( :(

2007-10-06 @ 19:14:19
URL: http://blog.enioreh.com
Postat av: enioreh

Förra kommentaren lät ju.. korkad :#) men jag blev så jäklad chockad.. för jag hade faktiskt ingen som helst aning. :(
*stor kram*

2007-10-06 @ 19:16:02
URL: http://blog.enioreh.com
Postat av: Stina

Jag har som så många andra på KP bokmärkt bloggen. Vi är så många som hejjar och tänker på dig!

2007-10-06 @ 19:26:06
URL: http://stinnitus.blogspot.com
Postat av: Sarah

Du är favoritmärkt här med. Tack för länken!

2007-10-06 @ 20:04:54
Postat av: Lina

Starka människa! Vill du ha någon med dig på Tisdag så är det bara att säga till, jag följer gärna med dig.
Jag är fortfarande helt övertygad om att du kommer klara det här, att du kommer slå den här jäkla sjukdomen så det ryker om det!
Stor större störst Kram

2007-10-06 @ 20:38:26
Postat av: Nico

Styrkekramar till dig tjejen! /Nico på KP

2007-10-06 @ 21:16:11
URL: http://allakatterna.com
Postat av: Lisa

Jag önskar dig all lycka till, och hoppas att allt går väl! Vilket det säkert gör, du verkar vara en riktigt kämpe! Tack för att du delade med dig!
Mvh Lisa (Lisak på aoh)

2007-10-06 @ 21:32:29
URL: http://www.eskil-isak.com
Postat av: Dolores

Håller alla tummar och tår för dig, och kommer att följa din resa mot att bli frisk!
Kramar / Dolores på KP

2007-10-06 @ 23:51:17
Postat av: Tänker på dig

Tänker på dig.
Kram

2007-10-07 @ 01:33:30
Postat av: Regnljus på KP

Du verkar vara både stark och modig, Cancern den ska få se på fan den! Lycka till! - Emma

2007-10-07 @ 02:50:37
URL: http://www.nogg.se/emmamittimellan
Postat av: alexandra

Hej vännen!
Jag förstår att det är mycket tankar och känslor hos dej just nu, och så är det. Det finns där hela tiden. Fortsätt du att blogga. Jag tycker att det är oehört skönt att kunna sätta ord på mina tankar och känslor. Kommentarerna jag får peppar mej och lyser upp tillvaron.
Jag tänker INTE säja till dej, att det ordnar sej. För det är ju så att INGEN vet när det gäller cancer. Men vad jag vet och vad du vet, är att prognosen är god vad det gäller bröstcancer. Så hoppet och tron att det ska bli bra, ska ändå finnas där. Vad du däremot ska tänka på nu är att ta hand om dej själv, bli lite egoist. Det måste du nu. Du måste orka dej igenom alla undersökningar och allt annat som följer med sjukdomen. Så ta hand om dej. Gör det du själv känner att du vill och orkar. Allt det andra får vänta för nu är det DU som är viktig. Mellan varven ska du försöka ha lite roligt också. Det hjälper en att orka.
Det finns en mailing lista för bc drabbade. Den är suverän. Därkan du ställa alla sorts frågor. Du kan få tröst och råd. Alla som är med där har eller har haft bröstcancer. Maila dit och jag lovar dej att du kommer att få massor med svar.
[email protected].
Får jag lägga dej som min bröstsyster på min blogg? Det börjar bli några stycken och vi stöttar varandra. Det känns extra bra för vi alla vet ju vad vi går igenom.
Lycka till nu vännen, på din resa.
Jag finns här om det är något.
Kram alexandra

2007-10-07 @ 14:48:36
URL: http://www.alexandra.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0